תהליך הגירושין – כל האפשרויות

תהליך הגירושין הוא תהליך מורכב וטעון מהבחינה הרגשית כיון שהוא נוגע לקודש הקודשים שלנו – המשפחה והילדים. התהליך מלווה לרוב בחששות מקשיים כלכליים ומחוסר הוודאות לגבי העתיד, כל אלה יוצרים בלבול רב ומוסיפים ללחץ ולתחושות אי הוודאות.

אז כדי לעשות לכם סדר בדברים ולסייע לכם לבחור באפשרות המתאימה לכם, ריכזנו כאן עבורכם הסבר מפורט על כל שלבי ההליך, ועל המשמעויות של הבחירה בכל אחת מהדרכים העומדות לרשותכם.  

מהם השלבים העיקריים של תהליך הגירושין?

תהליך הגירושין מתחיל ביום בו אחד מבני הזוג, או שניהם, מחליטים לסיים את הקשר הזוגי ביניהם. מאחר ועל בני לפרק את השותפות האישית והכלכלית ביניהם, על הצדדים לעגן את ההסכמות שלהם בהסכם גירושין, או ליישב את המחלוקות ביניהם בהתדיינות משפטית שבסופה יינתן להם פסק דין גירושין. השלב האחרון של תהליך הגירושין הוא קבלת סידור הגט ותעודת גירושין ברבנות, והוא שלב הכרחי גם כאשר בני הזוג לא נישאו בטקס דתי.

1. גישור גירושין / גישור להסכם גירושין / עריכת הסכם גירושין בין הצדדים?

מטרתו של הליך זה היא להוביל את שני הצדדים לעריכת הסכם גירושין אשר יעגן את החלטותיהם הסכמותיהם לגבי נושאים שונים הקשורים לפרידתם כגון: 

  • חלוקת הרכוש, הזכויות וההתחייבויות הצבורות בין בני הזוג 
  • הסדרי המשמורת וחלוקת זמני השהות של הילדים בין ההורים
  • גובה דמי מזונות הילדים
  • מנגנונים להסדרת מחלוקות עתידיות בנושאים הקשורים לילדים 

ניתן לערוך הסכם גירושין בתהליך גישור, אצל מגשר מוסמך, במרכז גישור, בגישור בשניים או בייעוץ משפטי של עורך דין. הליך גישור לגירושין מתבצע מחוץ לכותלי בית המשפט, והוא מאפשר לבני הזוג להגיע ביניהם להסכמות על הפתרונות המיטביים עבורם, ללא תלות בתכתיבים של שופט או דיין, ותוך חיסכון משמעותי בזמן ובעלויות. 

אישור הסכם הגירושין

לאחר החתימה על הסכם הגירושין, ההסכם מוגש לאישור על ידי בית המשפט למשפחה או בית הדין הרבני ומקבל תוקף של פסק דין. לאחר שההסכם אושר, ניתן לערוך בו שינויים על ידי הגשת בקשה לערכאה המשפטית אשר אישרה אותו. כמו כן, בנסיבות מיוחדות ניתן להגיע תביעה לביטול ההסכם.

2. פניה לערכאה משפטית – יישוב סכסוך והגשת תביעת גירושין

כאשר בני הזוג אינם מסוגלים או אינם מעוניינים להגיע ביניהם להסכמות, עליהם ליישב את המחלוקות הנוגעות לפרידתם בערכאה שיפוטית  – בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. 

בחירת הערכאה השיפוטית

בישראל קיימות שתי ערכאות שיפוטיות מקבילות המוסמכות לדון בענייני הגירושין: בתי המשפט לענייני משפחה ובתי הדין הדתיים. כפילות זו של הערכאות השיפוטיות, והבדלים כאלו ואחרים בגישות של כל אחת מהערכאות, יוצרים מצב המכונה "מרוץ סמכויות" שבו הראשון מבני הזוג שהגיש לאחת משתי הרשויות בקשה ליישוב סכסוך, בוחר למעשה את הערכאה השיפוטית שבה תביעות הגירושין יתנהלו. בציבור רווחות אמונות שונות בנוגע לערכאות השיפוטיות אליהן מומלץ לפנות, אולם בפועל כדאיות הפניה לכל אחת מהערכאות, משתנה על פי נתוניו הספציפיים של תיק הגירושין. 

יישוב סכסוך ביחידת הסיוע

עם הפניה לאחת מהערכאות השיפוטיות בבקשה ליישוב סכסוך, יופנו בני הזוג ליחידת הסיוע הסמוכה לערכאה ויזומנו למספר פגישות גישור במטרה להגיע להסכמות בעניין הגירושין. הפגישות אינן כרוכות בתשלום והן נערכות על ידי העובדים הסוציאליים של היחידה. עוד על יחידת הסיוע תוכלו לקרוא כאן.

בסיום ההליך ביחידת הסיוע, הצדדים יקבלו החלטה האם להמשיך ליישב את הסכסוך ביניהם בהליך גישור או בהגשת תביעה והתדיינות משפטית.  

תביעות גירושין

כאמור ניתן להגיש תביעות גירושין בענייני משמורת הילדים, מזונות ילדים, מזונות אישה וחלוקת רכוש לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני. תביעה להתרת ברית הנישואין (סידור הגט) ניתן להגיש אך ורק לבית הדין הרבני. 

ערעורים על החלטות ופסקי דין

ניתן לערער על החלטות ופסקי דין שניתנו בעניין הגירושין, בפני ערכאה שיפוטית גבוהה יותר. קיימים שני סוגים של ערעורים בתחום דיני המשפחה: ערעור בזכות שניתן להגיש באופן אוטומטי, וערעור ברשות, שניתן להגיש רק בהסכמת בית המשפט. 

ערעור בתחום דיני המשפחה הוא ייחודי בכך שלערכאות השיפוטיות יש סמכויות רחבות יותר מאשר במקרי ערעור בדינים אחרים, ובמקרים חריגים בסמכותן גם לבחון מחדש את העובדות שבתיק ולא רק את הטיעונים המשפטיים עצמם.

קבלת הגט

לאחר החתימה על הסכם הגירושין או קבלת פסק הדין לגירושין, מבית המשפט או מבית הדין, על בני הזוג לפנות אל הרבנות להליך סידור הגט והתרת ברית הנישואין -בין אם נישאו בנישואין בטקס דתי או בנישואין אזרחיים. במידה ושני בני הזוג מסכימים להתגרש, ההליך יסתיים בתוך זמן קצר ובני הזוג יקבלו פסק דין לגירושין, ואילו במידה ואחד הצדדים מסרב לתת לצד השני גט, עורך הדין של הצד המסורב ינקוט בפעולות המתאימות לנסיבות המקרה.

עומדים להתגרש?
אנו בטוחות שיש לכם הרבה שאלות אז בואו נדבר ונספר לכם יותר על התהליך.
לתיאום שיחת ייעוץ / פגישת היכרות התקשרו אלינו לטלפון 053-3431831